اداره کل مدیریت بحران استانداری

اطلاعات ساختار، ماموریت‌ها، وظایف و فرایندهای کاری:

  • هماهنگي و رصد فعاليت‌هاي دستگاه‌هاي اجرايي مسئول در امور پيشگيري، مقام‌سازي، بهسازي لرزه‌اي ساختمان‌ها، زيرساخت‌ها، ابنيه و شريان‌هاي حياتي و مهم و بازسازي و بهسازي بافت‌هاي فرسوده.
  • نظارت بر مستند سازی حوادث مختلف از طريق تهيه نوار، فيلم، اسلايد و گزارش حوادث و اقدامات به عمل آمده با همكاري ادارات و سازمان‌ها و نهادهاي ذيربط و ارايه آنها به سازمان مديريت بحران كشور و مراجع استاني.
  • ايجاد زمينه مناسب تهیه طرح‌هاي جامع خطرپذیری در استان به منظور آمادگي‌‌هاي لازم براي حوادث و سوانح غير مترقبه طبيعي.
  • نظارت و ارزيابي اقدامات و مانورهاي برگزار شده در مراحل چهارگانه مديرت بحران به ويژه آمادگي، مقابله و ارايه گزارش به سازمان مديريت بحران كشور.
  • نظارت بر فعاليت‌هاي امور مالي مديريت بحران استان در چارچوب اعتبارات و برنامه‌هاي مصوب.
  • اعزام گروه های کارشناسی به نقاط مختلف استان به هنگام بروز حوادث و سوانح به منظور مستندسازي و تهیه گزارش مستند از حادثه و برنامه‌ريزي مناسب جهت استفاده در حوادث و بلاياي مشابه با همکاری سازمان‌ها و نهادهای ذیربط.
  • تعیین اولویت ها و ضوابط اجرایی لازم در خصوص توزیع اعتبارات و امکانات و فراهم نمودن زمینه اجرایی طرح ها و برنامه مربوط به پیشگیری، بازسازی و نوسازی و تامین خسارات وارده و سایر اعتبارات مورد نیاز برای ارائه به شورای هماهنگی مدیریت بحران استان.
  • نظارت بر برنامه های ارتقاء کمی و کیفی ماشین آلات و لوازم و تجهیزات امداد، مدیریت نیروی انسانی امور امدادی و خدمات ایمنی وآتش‌نشانی در سطح استان با همکاری دستگاه های امدادی، شهرداری ها و دهیاری ها استان.
  • هماهنگي براي ساماندهي و آموزش كليه تشكل‌هاي مردمي، نهادهاد غير دولتي و نيروهاي بسيج با همكاري دفتر امور اجتماعي استانداري و بسيج.
  • افزایش آگاهی های عمومی و گسترش فرهنگ ایمنی و دانش مدیریت بحران از طريق انتشار كتب و نشريات و رسانه هاي عمومي.
  • مدیریت اطلاع رسانی و هشدار سریع و نظارت بر عملکرد دستگاه های متولی و امدادی قبل و بعد از وقوع حادثه.
  • مدیریت بر تدوین فرایندهای مناسب برای تبیین وظایف دقیق هر یک از دستگاه های اجرایی استان در حوزه مقابله با حوادث غیر مترقبه و امداد ونجات و بازسازی و بازتوانی و نظارت بر اجرای این فرایندها.
  • نظارت بر تشکیل هسته‌های فعال در مناطق مستعد حوادث در استان، تشکیل تیمهای امداد و نجات شهرستانها و بخشها از طریق جمعیت هلال‌احمر و همچنین ایجاد هماهنگی به منظور اجرای مانورهای مشترک برای افزایش سطح آمادگی در استانها.
  • ترويج، توسعه و پیگیری امور بیمه در بخش های مختلف، سازمان ها و تاسیسات دولتی، اماکن مسکونی، تجاری و بخش کشاورزی و دامي نظارت عالیه برعملکرد بیمه ها.
  • نظارت بر اجرای دوره های آموزشی مربوط به مراحل چهار گانه بحران توسط مرکز برنامه ریزی، نوسازی و تحول اداری استانداری.
  • مدیریت ارائه خدمات و پیش‌آگاهی های لازم در خصوص تغییرات فیزیکی، زمینی، هوایی و نظایر آن به واحدهای استانی و شهرستانی دستگاه‌های اجرایی جهت کاهش خسارات و اثرات نامطلوب.
  • نظارت مستمر کمی و کیفی بر پروژه‌ها، طرح ها و برنامه های بازسازی مناطق آسیب دیده (در هنگام وقوع حوادث) در قالب استانداردها و دستور العمل‌های ابلاغی و ارائه گزارش اقدامات واحدهای استانی دستگاه های اجرایی و روند پیشرفت پروژه ها، طرح ها و برنامه ها در سطح استان به مقامات و مسئولین ذیربط استانی و سازمان مدیریت بحران کشور.
  • نظارت و سیاستگذاری امور مربوط به پایگاه‌های چند منظوره مدیریت بحران و اردوگاه های اسکان موقت و اضطراری.
  • نظارت مستمر بر عملکرد کارگروه های تخصصی 14 گانه مدیریت بحران استانها و فعالیت های شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستانهای استان.
  • ابلاغ دستورالعملهاي اجرايي مربوط به اقدامات مختلف دستگاههاي اجرايي استاني در زمان بحرانهاي اضطراري و احتياطي در هنگام وقوع و يا احتمال وقوع حوادث غيرمترقبه.
  • نظارت بر را ه اندازي و به روزآوري بانك اطلاعات و انجام هماهنگي‌هاي لازم به منظور جمع آوري داده هاي مربوط به امكانات و ظرفيت‌هاي سازمانهاي دولتي و نهادهاي عمومي غير دولتي و نيروهاي مسلح جهت مقابله با بحران در سطح استان.
  • اعزام کارگروه های تخصصی به نقاط مختلف استان با هدف نظارت عالیه بر رعایت ضوابط و مقررات ایمنی و پیشگیری در فعالیت ها توسط دستگاه های اجرایی استان و تهیه گزارش و ارسال به مبادی ذیربط.
  • برنامه ريزي و هماهنگی واحدهای مرتبط جهت ایجاد و امکان استفاده از کلیه امکانات و توانمندی های مورد نیاز اعم از دولتی، غیردولتی و نیروهای مسلح در ايجاد آمادگي دائمي براي مقابله با حوادث احتمالي در استان.
  • برنامه ريزي به منظور ايجاد واحد هشدار سريع استاني و رصد نمودن حوادث و بلاياي طبيعي از طريق تشكيل مديريت شبكه اطلاعات مديريت بحران (شامل سيستم اطلاع رساني و هشدار) استان و اعلام آن به مركز و مراجع استان.
  • بسترسازی لازم در استان ها با اهداف تغییر نگرش مدیران و دست اندرکاران استان از مدیریت حادثه محوری به مدیریت ریسک و کاهش خطر پذیری در کلیه فعالیت ها و اقدامات اجرایی استان.
  • بسترسازي و فراهم آوردن زمينه هاي لازم براي پرورش نيروي جايگزين با تأكيد بر مواردي از قبيل انتقال تجربيات، ارايه آموزشهاي لازم و مشاركت دادن در انجام امور، ‌تفويض اختيار.
  • شرکت در گردهمایی ها، جلسات داخل و خارج از استان و دوره های آموزشی مرتبط.
  • ارائه خط مشی و سازماندهی فعالیتهای دفتر، هدایت، هماهنگی، نظارت و ارزیابی عملکرد کارکنان تحت سرپرستی.

آخرین اخبار

جدیدترین اخبار