دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری گلستان

وظايف پست /شغل:

  • نظارت بر تخصیص، جذب و توزیع اعتبارات مربوط به امور روستایی و دهیاری‌ها از طریق منابع مختلف اعتباری.
  • نظارت بر حسن اجرای تفاهم نامه های مشترک سازمان ها و دستگاههای اجرایی مرتبط با امور روستاها ابلاغ شده از سوی وزارت کشور.
  • برنامه‌ریزی و نظارت بر عملکرد دستگاههای متولی امور روستایی به منظور تحقق و ارتقاء توسعه پایدار روستایی.
  • نظارت بر فرآيند نیاز سنجی دوره های آموزشی و همچنین اجرای آنها برای دهیاران، کارکنان دهیاری ها و اعضای شورای اسلامی روستا.
  • نظارت بر فرآیند تهیه بودجه سالیانه و حسابرسی دهیاری‌های استان براساس دستورالعمل سازمان شهرداریها و دهیاری‌های کشور.
  • نظارت و ارزیابی عملکرد دهیاری‌های استان در امور مختلف خدماتی، عمرانی، مالی و سایر موارد.
  • ابلاغ قوانین و دستورالعمل های مرتبط به امور دهیاری ها به فرمانداریها و دستگاه‌های ذیربط در استان.
  • آسیب شناسی وضع روستا ها از نظر امکانات زیر بنایی و تسهیلات رفاهی و تعیین نیاز های مالی و خدماتی روستاها جهت ارايه به سازمان برنامه و بودجه استان.
  • همکاری با دفتر فني استانداري و سایر دستگاههای اجرایی در زمینه تهیه و تنظیم معیارها و ضوابط لازم برای تعیین اولویت‌های طرح‌های عمرانی در روستاها.
  • هماهنگی و پیگیری به منظور تهیه و بازنگری طرح‌های هادی و سایر طرح‌های روستایی با مشارکت بنیاد مسکن و سایر مراجع ذیربط.
  • برنامه‌ریزی و هماهنگي به منظور بررسی شرایط اعطای مجوز تأسیس دهیاری‌ها در روستاها و اعلام اسامی روستاهای واجد شرایط به سازمان شهرداریها و دهیاری‌های کشور برای دریافت مجوز تأسیس دهیاری‌ها و پیگیری برای راه اندازی آن.
  • هماهنگی و برنامه‌ریزی برای تشکیل کمیسیون رتبه بندی دهیاری‌های استان و پیگیری و اجرای مصوبات آن.
  • نظارت و ساماندهی امور اداری و استخدامی دهیاری‌های استان.
  • راهبری و پشتیبانی امور مربوط به شوراهای اسلامی روستا و بخش.
  • بازرسي از برنامه های عمرانی و گزارش‌گیری مستمراز نحوه اجرای مصوبات، قوانین و مقررات و پیشرفت برنامه های عمرانی و روستاها و مناطق کمتر توسعه یافته و محروم و تلاش برای رفع موانع پیشرفت برنامه ها.
  • بررسي و اظهار نظر در مورد مصوبات شورای اسلامی روستا در امور برنامه‌هاي عمراني از نظر مالي و اعتباري.
  • همکاری با دستگاههای ذيربط در تدوین طرح‌های توسعه اقتصادی روستایی جهت ارايه پیشنهاد به سازمان برنامه و بودجه استان.
  • انجام هماهنگی و پیگیری لازم از دستگاههای ذيربط، بانکها و موسسات مالی در خصوص پرداخت کمکهای فنی و اعتباری، تسهیلات قرض الحسنه و وام های خرد جهت توسعه اشتغال روستایی و تهیه گزارش عملکرد در این زمینه.
  • همکاری با واحدهای ذیربط در وزارت کشور و سایر دستگاههای اجرایی و واحدهای تخصصی استانداری به منظور بررسی و شناسایی راهکارهای اجرایی و عملیاتی جلب مشارکت روستايیان و بخش خصوصی جهت سرمایه گذاری در طرحهای توسعه روستایی و ارتقاء خدمات عمومی.
  • همکاری در توسعه خدمات و بهداشت عمومی در سطح روستاها با همیاری دهیاران و واحدهای استانی دستگاههای اجرایی و تهیه گزارش از روند توسعه پوشش بیمه ای در روستاهای استان.
  • همکاری با اداره کل مدیریت بحران استان به منظور تعیین اولویت روستاها از نظر مبارزه با خطرات ناشی از حوادث غیرمترقبه برای تخصیص اعتبارات لازم.
  • ارايه خط مشی‌های لازم به منظور تأمین و تجهیز دهیاری‌ها و انجام هماهنگی لازم در این زمینه با واحدهای استانی دستگاههای اجرایی و پیگیری تأمین ماشین آلات عمرانی و خدمات روستاها از سوی واحدهای ذیربط.
  • همکاری با واحدهای مسئول در بررسی تعرفه‌های عوارض محلی و بهای خدمات پیشنهادی دهیاری‌ها و شوراهای اسلامی روستا و پیگیری انجام مراحل قانونی جهت تأیید و ابلاغ آنها برای اجرا.
  • بستر سازی مناسب جهت جانشین پروری و حمایت از نیروهای توانمند با رویکرد انتقال تجارب، برگزاری دوره های آموزشی، مشارکت دادن در انجام امور، تفویض اختیار و ساز و کارهای مناسب مدیریتی.
  • شرکت در گردهمایی‌ها، جلسات داخل و خارج از استان و دوره های آموزشی مرتبط.
  • ارايه خط مشی و سازماندهی فعالیتهای دفتر، هدایت، هماهنگی، نظارت و ارزیابی عملکرد کارکنان تحت سرپرستی.

 

 

آخرین اخبار

جدیدترین اخبار